Tuesday, March 5, 2013

Resipi Pavlova


Assalamualaikum wbt...
Dah lama yang bertanya macam mana nak buat pavlova nih...
Kalo dah buat sekali mmg senang la kot ek...Cume pavlova ni banyak sngt pantang larangnya..
Termasuklah dari segi kebersihan. Pavvy nih dia xnak kali bekas yang berminyak...
Bagi yang berminat leh la try...
Xceli saya pon try mengikut pengalaman bakers yanglain...
Resipi yang menjadi digunkan ialah resipi Joy Of Baking


Pavlova Recipe:

4 large (120 grams) egg whites
1 cup (200 grams) superfine (castor) sugar
1/2 teaspoon pure vanilla extract
1 teaspoon white vinegar
1/2 tablespoon cornstarch (corn flour)


 #minta maaf la saya tau sume pandai english...hoho..saye lak pemalas nak translate.
Cara2... 
  1. Panaskan oven 160 darjah celcius
  2. Pastikan bekas adalah kering begitu juga dengan alatan. 
  3.  Pukul white eggs tuh sampai betul2 kembang. Nak tau kembang tuh elok angkat bowl tuh , kalo telur x jatuh means dah OK! DONE 
  4. Add on gula castor. #kena gule yang halus mulus sbb nak suh die cepat larut bersama telur.Kalo x , gula akan mencair jadi cam karamel keras time bakar. 
  5. Pukul sampai rasa licin bila kita amik mixture tuh. 
  6. Masukkan semua bahan yang lain....Pukul sampai sebati. 
  7. Ready to bake..turunkan suhu antara 120 - 100 darjah celsius.. bakar selama 1 jam 15 minit..or sampai nampak keras.
  8. Please ek biarkan die dok dalam oven tuh lelame sikit.Kalo x die kempis balik...hoho... 

Topping:
1 cup (240 ml) heavy whipping cream
1 1/2 tablespoons (20 grams) granulated white sugar (or to taste)
1/2 teaspoon pure vanilla extract
Fresh fruit - kiwi, strawberries, raspberries, blackberries, passion fruit, peaches, pineapple, or other fruit of your choice
  1. Pukul whipping cream + gula + esen sampai kembang.
  2.  Bile base dah ready boleh la touchup dengan whipping cream _ fruits...
  3. Then ...ngap je la
Tu aje yang boleh saya ajari...hahhaa..Hopefully sume leh buat OK!
But xceli , ade banyak sources yang ajar steps..contohnya Joy of Baking
and this 1
 
aNYWAY tQ FOR READING N FOR ASKING...
I HOPE IT HELPS U....
  

Monday, February 25, 2013

Abang batuk!~~

Assalamualaikum wbt...
Semalam lagi dah terpikir untuk tidak ke sekolah dan menjaga si abang.Sudah dapt jangka yang abang akan batuk teruk hari ni....Tp memandangkan kerja di sekolah yang bertimbun dan perjanjian untuk melatih team bola baling ...ku gagahi kaki melangkah ke sekolah walaupon kepala berserabut.
1.
Team bola baling nak bertanding peringkat kelompok, owh..sungguh rajin untuk seorang ibu untuk melatih anak2 murid berlatih sedangkan anak sakit...kadang2 kita sukar mengwal keadaan.orang mungkin xfaham kenapa kita bertindak dan mencari alasan untuk mengatakan tidak. sebbnya hanya kita yang tahu. Allah Maha Mengetahui.
Berkali2 pengasuh menelefon. Lepas tuh saya menelefon papa. "Papa amik abang kul 2 ". Tp memandangkan hari hujan sudah pasti papa xboleh berbuat demikian. Papa hanya mempunyai sebiji sekuter....hoho....hati runsing. Last skali saya cancel kan latihan dah terus memecut... Ape terjadi saya juga yang susah. Alhamdulilah , abang still under contol.
2.
Abang batuk... Saya mungkin berbeza pendapat dengan suami saya. Saya lebih suka untuk menggunakan alternative way untuk ubatkan batuk. Saya tidak suka mengambil ubat sebb tu saya tidak suka anak saya mengambil ubat juga.  sudah seminggu anak2 batuk dan saya hanya memberi madu untuk melegakan. Namun mungkin kerana tidak berapa menjadi suami terus bawak ke klinik. Bukan saya tidak berusaha untuk memberikan yang terbaik untuk anak, tp saya takutkan effectnya . Terutama kepada si abang yang selalu diberikan ubat batuk, nebulizer dan sega bagai ubat.
Korang camne ?
3.
Pergi ke Klinik...Goverment klinik. Masa menunggu memang tidak boleh dipertikaikan lagi. Lepas tuh Dr, hanya bertanyakan sakit ape. Sya bgtau anak saya batuk. Dr. hanya meletakkan steteskop dan selepas tuh terus menulis notes ubat dan medical repot. Bila nak keluar dia cakp "ok nnt pegi amik ubat". Itu saja. Saya pon terkeluar,"tak payah neb la ek" dalam hati sebenarnya lega memikirkan paru2 anak clear dari jangkitan virus. tp DR. pulak yang merasakan bahawa saya memerlukan nya menbuat decision untuk neb. Adooooi... I knew it almost 5. Dont get me wrong DR.
Hhuhuhuhuuuu
4.
JUst sharing note dar dr. zubaidi...semoga kita boleh avoidkan dari ubat2
PERlukan Ubat selsema

5. Jom Selawat Syifa Semoga abang sihat
 

Sunday, February 24, 2013

Perlukah mama ke sekolah esok?

Assalamualaikum wbt all...
Kala malam macam nih adalah waktu yang sesuai untuk saye menulis.
Sambil berbuat kerja dan menyediakan bahan mengajar.. InsyaAllah..
Selain itu boleh lah kita kuatkan semangat untuk sujud kepada Allah...
Jarang bebenar untuk saya stayed up waktu begini ...tp selalunya akan bangun awal pagi kerana si kecil tuh bijak betul mengesan mama bila tiada disisi.
Abang n Adik
Sekarang musim panas , sejuk panas sejuk....Ape yang merisaukan saya adalah kesihatan anak yang tidak menentu. Abang, kalo ikutkan previous medical dia...dia la yang paling merunsingkn. bila batuk dan selsema , selalunya akan jadi asma... so kami memang berhati2...
Alhamdulliah awal tahun ni sampai la sekarang banyak perubahan.  Jarang dapat sesak nafas n berat badan bertambah....
Ari nih tgk die penat sangt dan selera makan berkurang,,,
Anyway , as a mother still hoping tommorow he will be OK. Pls be positive to ur kids....
hehhee. Lagipun esok ade xtra class ++ training bola baling.. Hopefully everything OK.InsyaAllah..
Abang , please get well soon, nnt kite pegi main taman kat MYDIN
Assalamuaikum to all...

Tips untuk amalan agar anak cerdik dan mendengar kata
a) Baca Fatihah (1 kali)


b) Baca Ayat Kursi (1 kali)

c) Baca Surah al-Insyirah (1 kali)




d) Baca Surah Toha 1-5 (1 kali)ayat



Kemudian hembuskan diubun-ubun anak niatkan agar anak menjadi anak yang soleh, cemerlang, lembut hati, rajin belajar rajin solat dan lain-lain.

Saturday, February 23, 2013

Birthing moments umat Muhammad SWT

Muhammad Wafiy Raihan bin Muhd Fazli
borned on 15. May . 2012
@ Ar Ridzuan Medical Centre Ipoh Perak









Memory Rayyan~!

Photoshoot Rayyan untuk masuk pertandingan bayi comel.


MEMORI TGK UPIN IPIN @ MYDIN MERU





Jom buat COME BACK

Assalamualaikum wbt semua...
Apa kaba yang membaca mahupun yang tidak pernah menjejaki blog saye...hahha...
Dah lama sungguh blog ini terbiar kesepian. tgk2 pic kat sini si Kakak still kecik lagi kan? kan?
Kalo tgk entri pon dah bape tahun tinggal..
Nampaknya , saye kena membeuat rebranding semula kot tittle blog ini..Memandangkan dah add on 2 lagi lil boyz dalam family I nih...
Tq sebb sudi menumpang lalu..
1...
Wafa Raisya Khadeeja Binti Muhd Fazli 5 years 
 love to read n cakap banyak nowdays.

Muhammad Wafiy Rayyan Bin Muhd Fazli 3 years
like to sing and love to dance..hahha
2... 
Muhammad Wafiy Raihan 9 months old.
Eager to find out how and what the use of anything he found...
Toy & dust tester sbb suka makan ape yang die jumpa...
Latest picture adik kecik nih sorg saya xpenah save kan dalam lappy. Sume dalam phone.adoi nmpk sagt xsempat nak bukak laptop...
 I think dats all for the begining.Masih banyak parenting information that I need to gain in order to be a gud mom...Saya selalu mengingatkan diri saya anak bukan hak mutlak saya sebaliknya hanyalah pinjaman Allah kepada ibu bapa, ianya sebuah Amanah.... Let's colour !!
 
Semoga Allah permudahkan segala urusan kita!Alhamdullilah untuk nikmat ini.


Thursday, December 13, 2012

As salam n hye to all.

dh lme sgt2 rasenye tgl kn blog ni.kalo tgl kn umah gini lme dh b'hantu agaknya. Entri adik raisya pun ada 1 je.sian rayyan. Skan tmbh lg 1 adik. Muhammad wafiy raihan namenye. Entah la apa yg dibuat selama bertahun2. Bz sgt ke jd cikgu? Huhu.. Wasenye it's a good start means another starting point 4 me to write. . Hopefully next entry will b out soon. Tq 4 reading my dear friends.

Thursday, August 5, 2010

Hepy 2nd Birthday


Assalaualaikum wbt
Dah lame wasernye xupdate blog Icha nih.
ari ni icha dah genap 2tahun
kul730..icha bgun menangis cari papa la sbb slalu g umah pengasuh..
mama gtau papa xde...siap g depan tgk keta papa..nangis2 cakap nakg2x.senang je pujuk icha ...suh die pi cari alat tulis die..terus senyap..mama pon sambung kemas baju baby tuk balik kg..icha dtg n tanye mane baby..mama saje usik, baby xde g umah mak pengasuh icha,,sbb tuh kakak dok umah,,terus muka cebik2..lalu menangis..mama pon cakap ade la dalam bilik tido..trus g check n baring sebelah baby..lepas tuh kate nk dakap baby..sambil pegang pusat die hala ke baby(papa tau la nape). mtk susu, ingt nk tido skali, xtido2...lepas tuh pegi main dekat ruang tamu..mama pon mask ns goreng kot bestday gul lapa...skali dengar baby nangis...pegi ke bilik tengok icha dah naik geram dok pukul2 baby...eyy...geram betul..
mama bawak kua baby letak atas sofa...icha mem sendiri...lepas tuh dok nagis2 cakp yok..yok...pegi mandikan die ler...dah siap mandi sebuk suh letak ubat sane sini..gatai katanye..siap mama letak nasi n air milo suh die makan...ade satu mangkuk die letak sumi@ jelly die..bukan die makan cume dok ngankut nasi masuk mangkuk tuh..last skali gram mama angkut sume...lepas tuh kaco baby lagi...mama bawak turun baby n tido dekat baby..die pon t8 over la sofa tuh.mtk susu..mama wat 5oz je..tau die dah kenyang...minum susu sambil tgk timmy time..trus lena.mama, baby n icha pon titon la bersama2...hehe..kul11 baru sedar.baby bangun.mama wat kije senyap2.siap mandi baby sume baru die bangun sbb dengar bising tv.....

to be continued next time

n
introducing adik icha
Muhammad Wafiy Rayyan


Tuesday, December 22, 2009

ello...elo


Fishhhsss

Nak makan sendiri

Memakan straw

Xmau ikat rambut
Assalamualaikum wbt..
Dah lame betul meninggalkan laman blog...kalo tgk balik mesti nk tergelak kerana wajah2 icha sewaktu kecil sungguh la comel dibandingkan dengan sekarg yg kadang kala comot gitu..huhu..anak sape lah nih..
Alhamdulillah segalanya telah selesai..Icha membesar dengan baik dan penuh kasih sayang..may be terlebih sbb die manje sikit..Mama plak sudah menghabiskan masa suffer setahun sbgai pelatih guru KPLI kat maktab Ipoh...
Walau macamne pon, mama rasa OK sekarang mcm dah sebati dengan jiwa guru..huhu.Ape yg mengundahkan jiwa ini adalah tempat posting lak...hopefully xde la jauh sgt dari rumah...Skan tengah kronik..
Icha sekarang dah setahun lebih...dah banyak kena catch up kalo nk ceritakan semua ttg icha...Insyaallah pics may be banyak membantu...
Icha dah pandai berjalan, pandai bermumbling , tahu lorry , car, fish monkey, nanak = tak nak, five ngan papa mama , flying kiss and many more... Pandai juga merajuk , merengek , menangis ...Skan dia dah a little big tinggi..soo, segala benda dah boleh capai termasuk yg atas meja makan...
Ni aksi icha yang manjadi penghibur hati mama n papa..
satu lagi yang kami xtahan dengan icha s die suka mengemas baju yang telah dilipat oleh mama....Erks...kadang2 geram tp bile dah bersepah tuh nak cak